.:: Kata-kata Hikmah ::.

Life is like a ship...therefore strengthen ur ship coz the ocean is very deep and the journey is very long...

Thursday, July 21, 2011

.:: Tabahnya Dirimu Wahai Sahabat ::.

"Abang...mak syakir dah x dak.."
Alangkah terkejutnya aku bila dapat mcj nih dari seorg kawan baik aku...baru je aku sembang dgn ayah aku mcm mne aku nk tolong Syakiruddin Yatim, sahabat aku sejak dari bangku sekolah lagi...Syakiruddin adalah junior aku di Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI) dan kini telah menjadi salah seorg dr rakan2 karib aku..terasa macam baru je Syakir cerita pada aku tentang kesakitan yg ditanggung ibu nya..baru je aku sembang dengan kengkawan2 aku psal mak syakir masa breakfast td..kalo boleh nak aje kmi tanggung bebanan trsebut sama2..baru je aku usulkan pd kgkwn untuk lancarkan tabung kutioan derma utuk bantu keluarga Syakir...

Aku difahamkan oleh Syakir yg emaknya dah sakit dalam tempoh masa yg lama n dah berulang kali masuk keluar hospital...mungkin Allah lebih sayangkannya...sesungguhnya Allah lebih mngetahui apa yg terbaik...aku igt lagi masa aku bersembang dengan Syakir pada ari Jumaat yang lepas..Syakir ckp, 


"Aku redha Din..mungkin Allah nak uji aku n family aku...berat sangat ujian sekarang nih...x putus2 Allah uji kuarga aku..tp aku redha n aku trima..semua 2 Allah uji pasti ada sebabnya..benda dah Allah nk bg jdi, bukannya kita boleh nk marah or nk halang.."


Subhanallah...tabahnya sahabat aku nih...kalo aku, mmg aku tensyen n murung sgt2..aku igt lg setiap kali berjumpa, Syakir akan pura2 wt mke epy..bila ada je org yg tanya psal mak dia, Syakir akn cbe tersenyum..tp jelas sgt2 nmpk yg senyuman 2 palsu..tabahnya syakiruddin...ak tetiba teringat 1 ayat Al-Quran :

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya...." (Al-Baqarah ayt 286)

Moga2 Allah terus menguatkan hati sahabatku ini...n moga2 Allah tetapkan hati Syakiruddin terus berjuang utk Islam...di kesempatan ini, marilah kita sma2 berdoa kpd Allah supaya mengampunkn dosa2 ibu beliau n semoga Allah mnempatkn ibu beliau dikalangn hmba-hamba2 NYA yg solehah.. aminnn :)

Wednesday, July 6, 2011

Nantikan Kemunculannya...


Bakal menggegarkan dunia perniagaan anda...nantikan kemunculannya !! :)

.:: Karnival & Konsert ANA 4 GAZA ::.



Marilah datang beramai-ramai untuk memeriahkan KARNIVAL ANA FOR GAZA...dan bersama-sama kita beramal dan membuat sumbangan untuk GAZA....bertempat di STADIUM KAJANG (Jalan Cheras, Bandar Kajang, Selangor...SEBELAH SATE KAJANG HAJI SAMURI)...antara badan2 yg mnjayakn prgm tersebut adalah HALUAN PALESTIN,IMC, IKIM.FM, HOTEL SINGGAHSANA PETALING JAYA, RABBANI( RABBANI WEDDING PLANNER, RABBANI FAN CLUB), ASUH, ANIS, NASYEED.COM serta mcm2 lg.....

Karnival 3 hari yang berlangsung mulai 29 Julai hingga 31 Julai..Ada :
-jualan
-games
-pertandingan

KONSERT ANA FOR GAZA malam 30hb (Sabtu), Menampilkan :
-Rabbani
-Aishah
-InTeam
-Saujana
-NowSeeHeart
-Dato' Ustazah Siti Nor Bahiyah

Datang berhibur sambil menderma!

MASUK ADALAH PERCUMA !!

Telefon: 03-61890484

Wednesday, June 29, 2011

.:: Irfan Makki feat Maher Zain - I Believe ::.

Aku  baru je ushar2 vid nih..sumpah best ! :)


Irfan Makki feat Maher Zain - I Believe 
When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you
He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day

Chorus:
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?
Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day

Chorus
If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace

Chorus
I believe I believe, I believe I believe
Lyrics: Maher Zain, Bara Kherigi & Irfan Makki
Melody: Irfan Makki & Maher Zain
Arrangement: Maher Zain

Tuesday, June 14, 2011

.:: Penarikan Bantuan Buku Teks MATRI ::.

Assalamu'alaikum W.B.T...


Rasanye dah lama sy x menulis di blog ini kan? Hari ni sy terjumpa satu isu yg dibangkitkan di FACEBOOK DR. MAZA..Linknya di sini...Alhamdulillah...saya bersyukur sgt2 sebab Dr Maza telah membuka isu ini...Akhirnya ada juga insan yang berani menyuarakan masalah ini...saya sebagai bekas pelajar MATRI generasi ke-10, batch 2004-2009 rasa amat gembira dengan perhatian tersebut..Namun apa yg mengecewakan adalah tindakan sebahagian FACEBOOKERS yg ikut sedap mulut je memfitnah MATRI...ckp ader isu dalaman yg kritikal lah...ckp MATRI sekolah pembangkang lah...ckp MATRI bawak ajaran lain lah..ckp mcm2 pada MATRI..sy sebagai bekas pelajar MATRI rasa amat sedih dengan tindakan tuan2 yg main fitnah kut sedap mulut je ! tolong fahami bahawa MATRI adalah salah sebuah INSTITUSI TARBIYYAH YG TERUNGGUL di tanah air..sedar lah apa yg kalian fitnah itu...kalo kalian x kesah kena jwb di akhirat or x kesah nk mintak maaf kepada sumer pelajar, kakitangan, staf, badan pentadbir, pengasas n sume yg ader kaitan pon, tolong sedar yg anda sedang melanggar ayat yg telah ALLAH turunkan kepada kalian supaya menyiasat dahulu sesuatu fakta sebelum bercakap !
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpa sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang telah kamu lakukan.” (Al-Hujurat : 6)

So kepada sesiapa yg nk fitnah 2, saya nasihatkn supaya anda pergi ke MATRI dulu, dduk sne, rasai tarbiyah, belajar apa yg ader kat MATRI, siasat MATRI, then bwu wt kesimpulan...kat sini sy tertarik dengan komen seorang sahabat sy yg amat sy kagumi, Saudara Nu'man Afifi Sa'adan...sedikit maklumat n info mengenai MATRI dr beliau :

Penjelasan pertama :


Saya yakin, di ruang penjelasan sangat terhad.

Kalau anda benar-benar ingin tahu dan ingin membantu, cuba hubungi pihak sekolah

MA`HAD ATTARBIYAH AL-ISLAMIYAH (MATRI)
PERKAMPUNGAN TUNJUNG, 02400, BESERI, PERLIS.
TEL: 04 – 938 1155, FAX: 04 – 938 2469
www.matri.edu.my
InsyaAllah terjawab.
Mereka lebih mengetahui keadaannya berbanding kita di sini, kan?

Kalau berkesempatan, ziarah dan cuba kenali institusi yang hampir suku abad ditubuhkan ini.

Institusi ini pernah mendapat Anugerah Sekolah Perdana yang disampaikan sendiri oleh Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Perlis pada tahun 2008.

Mantan pengetuanya, almarhum Dato' Kaya Bakti Ustaz Dahlan Mohd. Zain (yang baru meninggal dunia tahun lepas) pernah dinobatkan sebagai Tokoh Guru Perlis pada tahun 2006, dan dicalonkan sebagai Tokoh Guru Kebangsaan pada tahun berikutnya.

Antara alumni yang terkenal dihasilkan institusi ini Imam Muda Asyraf Ridzuan (Imam Muda Terunggul Astro Oasis 2010) dan Hilal Asyraf, seorang penulis dan novelis tujuh buah buku.

Salah seorang pelajar sekolah ini pernah mewakili negara dalam pertandingan hoki antarabangsa di Jerman dalam pasukan hoki remaja kebangsaan.

Sekolah ini juga pernah dinobatkan Sekolah Tebaik dalam Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan beberapa pelajarnya menjadi pelajar terbaik dalam STAM beberapa kali.

MATRI hampir setiap lawatan dari pelbagai agensi dalam dan luar negara termasuklah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan sekolah-sekolah dari seluruh negara.

Sambutan dua dekad institusi ini sendiri dirasmikan oleh Exco Negeri Perlis yang menggantikan MB Perlis yang tidak hadir saat-saat akhir.

Action speaks louder than word. =)
11 hours ago ·  ·  14 people

Penjelasan Kedua :


Oh ya, antara ahli Lembaga Penasihat sekolah ialah;

(i) Prof. Dato Dr. Yusoff Hassan (Naib Canselor Universiti Teknikal Melaka
(ii) Prof. Dato' Dr. Abu Azzam bin Mohd. Yassin (Mantan Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia)
(iii) Prof. Madya Dr. Abdullah Sudin bin Abdul Rahman (Pengerusi Gabungan Profesional Kelantan)
(iv) Prof. Dr. Ismail bin Jusoh (UMP)
(v) Prof. Dr. Sr. Abdul Hakim Mohammed

Lain2 maklumat boleh rujuk di sini :


Tuesday, April 26, 2011

.:: Islamic Studies Presentation (Tasawur Islam) ::.

Alhamdulillah...praise to Allah S.W.T for the time and opportunity He gave to us to be as a Muslim. Actually, my group members, Zharif Alias and Fara Azieytul Nabila and me myself, Ahmad Izzuddin Rosman had just finish doing our discussion this night about MAQASID AL-SHARI'AH and TASAWUR ISLAM. So, I think that I want to share something with you about TASAWUR ISLAM.


WHAT IS TASAWUR ?

Tasawur in a simple word is called as characteristics of Islam. There are six characteristics which make Islam a unique religion. The six characteristics are rabbaniyah, thabat and murunah, shumuliyah, 'alamiyah, wasatiah, and waqi'iyyah. What's the meaning of those characteristics?

RABBANIYAH

Rabbaniyah means Godliness/Divinity. It derived from the word "Rabb" which means the lord of the world. We must believe that Allah is the only one God in this world. HE created all things without any helps from anybody. HE's the one who control all things in the world and the ONE who should all of us worship to.

THABAT AND MURUNAH

Thabat and Murunah means continuity and changes. Islam is a simple religion as the command from Allah are flexible and can be proceed in other ways. As an example, when a muslim are in the middle of Musafir, Allah gave him RUKSAH in prayers. He can do JAMA' QASAR prayers. The command for performing prayers are compulsory for all Muslims but the ways to perform it is flexible. Another example are about solat for sick and ill people. For people who can't do their prayers by standing, he is allowed to perform it by sitting. If he still can't manage it, he can do it by landing on the bed. But if he still can't perform it, Allah gave him another RUKSAH by usig only eye signal. This shows that Islam is too easy and flexible.

SHUMULIYAH

Shumuliyah means comprehensiveness. In a simple explanation, it means that Islam is the only complete religion in the world. It teaches and guides us in all our acts through out our life. It teaches people from childhood until we die, from wake up on the morning until we wake up on the next morning. All of those teachings had been told us in the Al-Qur'an and explained details by prophet Muhammad p.b.u.h. Example of shumuliyah are if you want to seek for money, Islam had gave us he guidelines on how to search for it. The money must come from a halal source. It must not contain riba' and so on. If you want to studies, Islam already gave us guidelines on what type of studies should we seek and so on.

'ALAMIYAH

Alamiyah means univarsality. In other word, it means that Islam is a religion that can be practice for all people. It doesn't matter whether it is children or man. It's teaching are same for all mankind in all situations. It doesn't differentiate between sex, races, nationality, skin colour and so on. In Islam, women and men are same. What matters differentiate them are thier level of Islamic knowledge, thier practice, and thier belief in Allah S.W.T.

WASATIYAH

Wasatiyah in English means balance. Islam is a religion which is balance. It asks the Muslims to balance thmselves between spiritual and morality. Far apart from Christianity ideology which a man need to gave away all thier property and only seek for day hereafter. Where as in Islam, Allah S.W.T told us to be balance in "Dunia" and "Akhirat". In one Hadith :
Imam Bukhari said: Sa `id bin Abi Maryam told us: Muhammad bin Ja` far told us: Humayd bin Abi Humayd Tawil (high) told us that he heard Anas bin Malik sallallahu `anhu said:

"Three men came to the house of the Prophet's wives asking for Prophets's worship towards Allah. When they are told they feel like they are too little regard. Thus they say: "Where are our place to compete the Prophet who was pardoned for his past sins and the latter sin". One of them said: "The I would do the parayer a full night forever. " Said another: "I will fast for a full year without a break. " Another said: "I will be separating myself from the women and will not marry forever. " When Prophet heard about it, he came to meet them then asked: "Is it you who said so-so? As for me, by Allah is the most feared and most conscious of God among you, but I fast and open, I pray and sleep and I marry women. Those who hate my Sunnah then he is not from my ummah. "

WAQI'IYYAH

Waqi'iyyah is known as practicabality. Islam is a very pratical religion and can be practice by anybody. It's doesn't make the religion too tuff for the Muslims. As an exmaple for Solat, Allah only ask us to performs our prayers only 5 times per day. HE is the Godand he can easily ask us to perform it 24 hours. But, HE ask us to perform prayers only 5 times per day. Other example can be seen from Zakat, HE ask us to give zakat. But Islam doesn't told us to give away all of our property. But Islam told us to give only a small percentage of it. For al-hajj, although it is one from the five pillarsof Islam, but it is told to perform Hajj only for those who are able to perform it.

Thus, this six characteristics makes Islam as a very unique religion as it makes the process of worshiping Allah easy and it doesn't make it hard for the believers. It's flexible and practicle thus make it easy to be followed. =)

Saturday, March 19, 2011

.:: Masalah Itu Rahmat?? ::.

Assalamu'alaikum wrt wbt..

Segala puji bg Allah penguasa alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para sahabat serta kaum-kaum muslimin dan muslimat..Alhamdulillah, saya telah diuji dengan 1 ujian yg teramat besar bg diri sy..terasa lemah sangat2..rasa tak mampu lagi utk berhadapan dengan semua org, kwn2, masyarakat, pensyarah dan penduduk Taman Pauh Jaya dan warga International Islamic University Malaysia..Namun Allah lebih mngetahui setiap sesuatu yg terjadi..Ditakdirkn, bapa saya mencadangkan kpd saya utk baca artikel nih dan Alhamdulillah kini saya sedar bahawa setiap yg terjadi ada rahmat nya..di sini saya share artikel dari blog Kelana Minda ANA.. Mudah-mudahan kita semua mendapat ilmu dan input yg bermanfaat..


Assalamualaikum wrt wbt

Para Jemaah Usahawan ANA yang disegani,

Memang sebenarnya masalah itu adalah satu bentuk rahmat. Kerana hadirnya masalah itu sebagai satu petanda dan peringatan agar kita segera mengubah diri kita, perlakuan kita atau tindakan kita. Ia ibarat satu tanda persimpangan di perjalanan yang menunjukkan kita ke arah kebenaran dan kejayaan.

Adakah ini bermaksud kita perlu mendoakan untuk mendapat masalah??

Jangan ekstrem dalam berpegang kepada apa-apa idea sekalipun! Hakikatnya, untuk menerima masalah sebagai rahmat menuntut kita mempunyai mind set yang betul, iaitu kita perlu sentiasa mencari-cari kebenaran, iktibar dan panduan dalam setiap apa yang berlaku, sama ada yang baik atau buruk.

Kita mengingati sebuah hadis Rasulullah S.A.W mafhumnya : Sungguh menakjubkan untuk orang Mukmin, sesungguhnya semua keadaan adalah baik baginya; jika dia mendapat rahmat, lalu dia bersyukur maka itu adalah baik baginya, dan apabila dia ditimpa kesempitan, dia bersabar atasnya, dan itu juga adalah baik baginya.

Maka, masalah itu rahmat antaranya kerana :

Ia adalah isyarat untuk kita membetulkan diri dan tindakan kita
Jika kita peka kepada keadaan kita akan sempat membetulkan diri jika kita ditimpa masalah. Masalah ini biasanya bermula dengan kecil dan jika kita peka dengan keadaan, kita dapat membetulkan kesilapan kita sebelum ditimpa kegagalan yang lebih besar.

Masalah adalah peluang untuk kita mendapat kebaikan
Seperti mana yang disabda oleh Rasulullah, apabila kita ditimpa musibah lalu kita bersabar ke atasnya maka itu sudah tentu memberi kebaikan kepada diri kita. Allah berfirman : Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bersabar.

Allah menunjukkan rasa kasih sayangNya dengan menguji hambaNya.
Kadang kala Allah menurunkan bala untuk menguji dan menaikkan taraf hambaNya. Juga, kesabaran hambaNya itu akan dibalas dengan pahala yang besar dan dikifarahkan sebahagian daripada dosa-dosanya yang kecil sekadar berat masalah yang menimpa itu.

Masalah merupakan ujian untuk menilai sejauh mana kita menghendaki dan menghargai sesuatu
Kita sering mendengar daripada orang bahawa mereka nakkan sesuatu. Persoalannya adalah : Adakah mereka benar-benar mahukannya atau hanya sedap berkata-kata? Maka masalah adalah satu cara untuk kita menilai sejauh mana keazaman dan keinginan seseorang untuk mendapatkan sesuatu. Jika masalah kecil pun sudah cukup untuk menamatkan usahanya, jelas dia sebenarnya tidaklah berminat sangat dengan perkara yang hendak dicapai. Namun, jika tidak ada masalah yang terlalu besar atau tiada halangan dapat memberhentikan kita daripada mencapai apa yang dihajati, ini jelas menunjukkan bahawa kita mempunyai tahap komitmen yang tinggi untuk mendapatkan perkara tersebut.Maka sememangnya masalah itu adalah rahmat, dan kita sebagai orang Islam perlu sentiasa berfikir dan berzikir agar setiap kesilapan dan masalah itu menjadi batu loncatan untuk kita melonjakkan diri ke arah impian dan cita-cita kita...


Ihsan dari Kelana Minda ANA...