.:: Kata-kata Hikmah ::.

Life is like a ship...therefore strengthen ur ship coz the ocean is very deep and the journey is very long...

Tuesday, March 13, 2007

.:: Hakikat da'wah dan tarbiyah ::.

Dakwah adalah semulia-mulia amalan. Dakwah mensucikan diri kita sebagai seorang muslim / muslimah, mukmin / mukminah. Jadikanlah diri kita sebagai seorang da’ie tidak kiralah di bumi mana kita berpijak sekalipun. Berdakwahlah dengan hati yang dipenuhi rasa ‘athifah ( lemah lembut ) terhadap manusia. Dunia ini memerlukan seorang ‘athifah ( rujuk surah Al-Imran : 159 ) dan mungkinkah seorang da’ie mengajak orang lain tanpa menyentuh isi ‘athifah ini? Da’ie yang ikhlas yang mana merasai ‘athifah tidak akan mengalami kesulitan untuk memasukkan apa yang ada dalam hatinya ke dalam hati orang lain.

Inilah sebuah jalan yang sukar, pedih dan memenatkan. Namun ianya jalan yang selamat, indah dan luas yang pasti menggoda orang-orang yang beriman untuk menempuhnya. Di sepanjang jalan ini terdapat pelbagai ranjau dan duri dan kita harus peka dengannya. Barangsiapa yang menempuhi medan ini dengan syarat-syarat, pasti akan sampai ke destinasinya dengan aman, tenang dan menyenangkan.

Manhaj ini menetapkan kita berada bersama di mana-mana sahaja. Ikatan yang terjalin antara kita perlulah utuh. Kita sama-sama mempunyai perasaan yang halus dan jujur. Jiwa persaudaraan seorang da’ie perlulah benar-benar utuh dan hangat. Inilah bunga-bunga persaudaraan yang indah dan cukup umggul. Bunga ini tersemat dan tertanam kukuh dalam sanubari kita.

Maka, bangkitlah wahai saudaraku dalam memeperjuangkannya. Sesungguhnya Allah S.W.T. membeli orang-orang yang beriman dengan harta, masa, dan nyawa dalam memperjuangkan deenNya. Bunga itu benar-benar tertanam untukmu. Dedaunnya yang menghijau sentiasa memberi jaln kepadamu dan disirami dengan keimanan dan ketaqwaan. Bunga itu menenangkan dan memperingatkanmu bagiman menempuh jalan itu dengan baik, tersusun dan penuh kesabaran. Begitulah indahnya UKHWAH FILLAH…Wassalam…

0 comments:

Post a Comment