.:: Kata-kata Hikmah ::.

Life is like a ship...therefore strengthen ur ship coz the ocean is very deep and the journey is very long...

Thursday, July 21, 2011

.:: Tabahnya Dirimu Wahai Sahabat ::.

"Abang...mak syakir dah x dak.."
Alangkah terkejutnya aku bila dapat mcj nih dari seorg kawan baik aku...baru je aku sembang dgn ayah aku mcm mne aku nk tolong Syakiruddin Yatim, sahabat aku sejak dari bangku sekolah lagi...Syakiruddin adalah junior aku di Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI) dan kini telah menjadi salah seorg dr rakan2 karib aku..terasa macam baru je Syakir cerita pada aku tentang kesakitan yg ditanggung ibu nya..baru je aku sembang dengan kengkawan2 aku psal mak syakir masa breakfast td..kalo boleh nak aje kmi tanggung bebanan trsebut sama2..baru je aku usulkan pd kgkwn untuk lancarkan tabung kutioan derma utuk bantu keluarga Syakir...

Aku difahamkan oleh Syakir yg emaknya dah sakit dalam tempoh masa yg lama n dah berulang kali masuk keluar hospital...mungkin Allah lebih sayangkannya...sesungguhnya Allah lebih mngetahui apa yg terbaik...aku igt lagi masa aku bersembang dengan Syakir pada ari Jumaat yang lepas..Syakir ckp, 


"Aku redha Din..mungkin Allah nak uji aku n family aku...berat sangat ujian sekarang nih...x putus2 Allah uji kuarga aku..tp aku redha n aku trima..semua 2 Allah uji pasti ada sebabnya..benda dah Allah nk bg jdi, bukannya kita boleh nk marah or nk halang.."


Subhanallah...tabahnya sahabat aku nih...kalo aku, mmg aku tensyen n murung sgt2..aku igt lg setiap kali berjumpa, Syakir akan pura2 wt mke epy..bila ada je org yg tanya psal mak dia, Syakir akn cbe tersenyum..tp jelas sgt2 nmpk yg senyuman 2 palsu..tabahnya syakiruddin...ak tetiba teringat 1 ayat Al-Quran :

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya...." (Al-Baqarah ayt 286)

Moga2 Allah terus menguatkan hati sahabatku ini...n moga2 Allah tetapkan hati Syakiruddin terus berjuang utk Islam...di kesempatan ini, marilah kita sma2 berdoa kpd Allah supaya mengampunkn dosa2 ibu beliau n semoga Allah mnempatkn ibu beliau dikalangn hmba-hamba2 NYA yg solehah.. aminnn :)

1 comments:

Syakiruddin Yatim said...

setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati..... renung2kanlah....... =)

Post a Comment